Praktiske oplysninger

Åbningstid

Kl 6:30, mandag til fredag, tænder vi sterinlys og låser dørene op til en varm og dejlig stue.  Her er der mulighed for at få morgenmad indtil kl. 7:30.
Kl. 16.30 forlader den sidste voksen huset, klar og parat til en ny dag i morgem.

 

Lukkedage

Vi vil så gerne at vores faste personale holder fri sammen med børnene, så de også kan være der hver dag sammen med børnene. Vi tilstræber derfor at holde lukket i skolernes efterårs-, jule- og vinterferie, samt 3 uger i sommerferien (uge 28, 29 og 30). Det giver personalet mulighed for at afholde ferie og afspadsering, så dagligdagen ikke påvirkes voldsomt
af vikarer. 

 

Ind- og udmeldelse

Indmeldelse af børn er altid den 1. i en måned. Udmeldelse af børn i børnehaven skal ske skriftligt med en måneds varsel til den
sidste dag i en måned.

 

Priser

Prisen for en børnehaveplads i 2019 er 2431 kr. pr. måned i 11 måneder. Denne pris inkluderer fuld kost – mad til formiddag, frokost og eftermiddagsmad. Dog er onsdag madpakkedag – det er den dag vi planlægger, forbereder og handler ind til resten af ugens mad.

 

Nye børn

Når vi bliver beriget med nye børn i børnehaven er det vigtigt at de er trygge fra starten. Den første dag er mor eller far med, og barnet får lov til at observere og se an. På anden dagen tager mor eller far afsted i et afgrænset tidsrum, hvor barnet er sammen med primær pædagogen, og får lov til at prøve børnehaven på egen hånd. Herefter er det sjældent nødvendigt at tidsbegrænse dagene yderligere, da vi altid sørger for bemanding og en rytme der tilgodeser at det nye barn skal langsomt ind i rutinerne. Opstår der nye behov, så tager vi selvfølgelig hånd om det i samarbejder med forældrene.

 

Mødetidspunkt

Da vi oplever det som rigtigt vigtigt for det enkelte barn, og for fællesskabet, at alle er til stede til dagens begyndelse, skal alle være mødt ind inden kl. 8:45. Vores aktiviteter starter i børnehaven kl 9:00, hvor vi har fælles morgensang og byder hinanden velkommen. Her får alle et overblik over hvilke voksne og legekammerater der er her i dag. Derefter går vi ofte ud i grupper og fortager os forskellige aktiviteter, eller der opstår lege på legepladsen eller indenfor.

I særlige tilfælde kan man selvfølgelig aftale med personalet, at man på en given dag afleverer senere. 

 

Børn som møder senere

For at alle får den bedste dag, skal dagen planlægges. Det gøres om morgenen, når vi kan se hvor mange børn der er mødt ind. Af hensyn til denne planlægning, rytmen og børnenes leg har vi behov for i forvejen at vide, hvis et barn kommer senere i børnehave eller, hvis barnet ikke kommer. Ved senere ankomst, der ikke er aftalt i forvejen, eller ved fravær bedes forældrene sende en sms til børnehaven inden kl. 8.45.

 

Syge børn

De små har brug for at være hjemme når de er syge. Af hensyn til smitterisiko, dagens rytme og fokus på pædagogikken, men i særdeleshed også af hensyn til det enkelte barn, kan syge børn ikke komme i børnehave. Ved syge børn forstår vi, børn som ikke kan deltage i den daglige rytme ude og inde, eller som kan smitte med andet end almindelig forkølelse.

Børn skal have været feberfri og uden smertestillende medicin i 24 timer inden de kommer i børnehave, så er risikoen for at de bliver vage i dagens løb mindre.

 

Lågen

Vi vil så gerne beholde alle vores dejlige børn på legepladsen. Da lågen ikke er med lås og slå, sikrer vi dette bedst muligt ved, at lågen kun åbnes og lukkes af voksne. Vores erfaring er, hvis de voksne respekterer denne regl, så gør børnene det også. 

 

Mad i børnehaven

Børnene kan ved behov få morgenmad i børnehaven indtil kl 7:30. Morgenmad er et tilbud til de børn, der ikke når det hjemmefra eller af anden grund ikke har spist. Her tilbydes rugbrød. Husk at sige det til den voksne i børnehaven, så de er opmærksomme på at barnet ikke har spist hjemmefra. 

Hver dag serverer vi et økologisk, vegetarisk mad for børn og voksne i børnehaven – vi spiser så vidt muligt ude om sommeren. Onsdag er  madpakkedag – her får børnene madpakker med hjemmefra til frokost.
Eftermiddagsmaden sørger børnehaven for.

I forhold til madpakkerne, så skal de hverken være økologiske eller vegetariske – det er op til forældrene selv. Bare de er sunde og nærende for de meget aktive børn der vokser. Madkassen skal være markeret med navn. 

 

Børnefødselsdage

Når det er børnenes særlige dag fejres det i børnehaven med en lille fest. Her kan der medbringes noget lækkert (frugt, kage eller is) til uddeling – aftal med personalet i god tid hvilken dag man ønsker at dele ud – så kan maden i løbet af dagen tilpasses derefter. Vi fejrer fødselsdage på dagen eller efter – ikke før. 

 

Slik

Slik medbringes ikke i børnehaven – heller ikke på fødselsdage.

 

Legetøj

Vi har så meget fint legetøj i børnehaven, som vi er fælles om. Eget legetøj hjemmefra må ikke medbringes i børnehaven – på den måde undgår vi en masse konflikter. Smykker og hårspænder bør ligeledes begrænses til mindst muligt. 

 

Selvhjulpne børn

Der er intet bedre end at se stoltheden i børns øjne, når de kan selv  – dette støtter, hjælper og opmuntrer vi dem til i børnehaven.

Børnenes oplevelse af, at kunne klare sig selv, kan hjælpes godt på vej hjemmefra, med lidt praktisk omtanke. F.eks er sko med snørebånd, regntøj med indviklede lukkemekanismer på selerne og medbragt mad i avanceret emballage m.m. ofte en hindring for følelsen af at kunne klare sig selv. Vi appellerer til, at forældrene har dette i tankerne, når der købes tøj og overtøj ind til børnehaven. 

 

Garderobe

Hvert barn har sin helt egen plads i garderoben, som er markeret med farve og navn. På hver plads er der øverst en kurv med navneskilt på – denne er til skiftetøj. Heri skal der ligge minimum to af hver del tøj (2 x underbukser, 2 x bukser, 2 x sæt strømper osv.). 
Husk at holde skiftetøjet opdateret, når noget bliver brugt, og i forhold til årstiden – så der altid er tørt/varmt/rent tøj at skifte til, skulle uheldet være ude. 

På hylden under kurven står en trækasse – denne er til fodtøj. Når barnet møder om morgenen sættes denne kasse på gulvet – på den måde kan børnene selv komme til deres fodtøj når de skal ind og ud. Ved afhentning sættes kassen op på hylden igen, så gulvet let kan gøres rent. 

Den nederste trækasse fungerer som skuffe – denne kasse er til huer, vanter o.l. Hold også denne opdateret i forhold til årstiden og vejret – varme huer og vanter om vinteren, tynde overgangshuer og tynde vanter til for- og efterår, og evt. solhat om sommeren. Børnehaven har bøllehatte til alle børn, der ikke selv har én med hjemmefra.

Se også afsnittet om skiftetøj/overtøj.

 

Information

Ledelsen sender jævnligt nyhedsbrevet ud – disse indeholder praktiske meddelelser, orienteringer fra bestyrelserne og arbejdsgrupper m.v.
Derudover har vi en lukket Facebookgruppe, som I bliver medlem af ved opstart i børnehaven. Her fortæller vi på næsten daglig basis hvad  har lavet og viser jeg billeder fra vores dagligdag – dette kan danne basis for snakke om børnenes dag der hjemme.   

Vi har også en offentlig Facebookprofil samt Instagram, hvor vi lejlighedvis opdaterer med nyheder og øjebliksbilleder fra vores hverdag.

 

Skiftetøj/Overtøj

For at sikre at børnene får en god dag, skal børnene være ordenligt klædt på hjemmefra, under hensyntagen til vejret og årstiden. Derudover sker der nogle gange uheld i form af vådt/beskidt tøj. Derfor skal skiftetøjskurven altid være opdateret med minimum to sæt rent tøj, der passer til årstiden. 

Gerdaroben skal indeholde:

Indendørs: Undertøj, strømper/strømpebukser, bukser, bluser og trøjer. Om vinteren ydermere en tyk trøje og 2 par sokker.

Udendørs: 2 Elefanthuehuer- 1 tyk til vinter og 1 tynd til overgangsperioder og vanter. Desuden er der brug for 2 flyverdragter i vinterperioden og 2 sæt termotøj og 2 sæt regntøj i overgangsperioder.

Fodtøj:
sko / støvler uden snører. Gummistøvler med foer til vinter og uden foer de andre perioder. Futsko skal være bløde og varme evt. uldne og desuden kunne sidde fast på fødderne. Sandaler og tennissko er ikke egnede som futter, da de har hårde såler. (Det gør ondt, at have en finger mellem gulvet og en hård sål.)

Da de daglige aktiviteter I børnehaven både omfatter maling og madlavning er det vigtigt, at børnenes tøj må blive plettet, så børnene ikke bremses I deres udfoldelser.

 

Sommer og sol:
Vi er udendørs så meget som muligt hele året rundt – så om sommeren har børnene solcreme og solhatte på. Vi ser gerne at børnene er smurt ind når de møder i børnehaven, så smører vi igen efter frokost.
Vi tilstræber at følge sundhedsstyrelsen solråd, og forsøger at holde børnene i skyggen midt på dagen. Som forældre må I gerne tænke i tynde, løse, langærmede bomulds bluser og lange bukser – hvor børnene kan få luft, men ikke risikerer at blive solbrændt. 

Vi har altid en god solcreme i børnehaven, men i specielle tilfælde – allergi f.eks. – kan egen solcreme medbringes.

 

Påklædning

I vores børnehave værdsætter vi roen og sammenhørigheden. Igennem mange års erfaring har vi opdaget, at er lettere at bevare begge dele hvis vi undgår konkurrenceelementet der let opstår når værdien af det hele rigtige tryk på trøjen kommer ind i billedet – lige meget om der er tale om disneyfigurer, eller fodboldhold. Vi ønsker at vores børnehave er et fristed for børnene, hvor alle kan være en lige del af familien og lege lige godt sammen, uanset alder, køn eller beklædning.
Af den grund har vi en regl om at vi ikke har tryk på tøjet i børnehaven. Møster på tøjet – prikker, striber, blomster o.l. – er selvfølgelig meget velkommen.

 

Forældresamtaler

Vi afholder opstartssamtaler 3 måneder efter, at barnet er startet i børnehaven og afslutningssamtale i forbindelse med skolestart. Er der behov for samtaler indimellem disse, skal ønsket blot ytres til personale eller ledelse – det kan altid arrangeres.

 

Forældremøder

Forældremøder afholdes 2 gange om året, hvor I som forældre kan få indblik i børnenes hverdag og hvad der lige rører sig nu, og selvfølgelig få lov til at stille en masse spørgsmål og tale med de andre forældre. Vi håber og forventer at møderne bliver prioriteret og at alle børn er repræsenteret, da det er vigtigt for sammenholdet, og videregiveslen af aktuel information.

 

Bestyrelse

Børnehaven er en selvejet institution der drives af en bestyrelse. I denne bestyrelse sidder 5 repræsentanter fra forældregruppen (som på skift bliver valgt ind til en 2-årig periode ved forældremødet i foråret), samt repræsentanter fra medarbejderstaben og ledelsen. Bestyrelsen har det økonomiske ansvar for institutionen, og bærer et arbejdsgiveransvar overfor ledelsen. Bestyrelsen arbejde ligger i at tage stilling til store som små værdibaserede og økonomiske beslutninger, og er også sparringspartner for ledelsen i ledelsesarbejdet. 

 

Rengøring / turnusordning

Vores huse er små hjem, hvor den daglige rengøring fortages af personalet. Men én gang om ugen skal der gøres rent grundigere rent, og det sørger forældrene for. Opgaven går på tur med en seddel der bliver delt ud i god tid. 2-3 gange om året, har hver familie ansvaret for rengøring af enten vuggestuen eller børnehaven – med dertilhørende udførlig vejledning.

 

Forældrearbejde

Vi holder af vores lille sted, og vil så gerne være fælles om at passe rigtigt godt på det. I den forbindelse har vi arrangeret arbejdsdage to gange om året, hvor vi i fællesskab løser nogle af de opgaver der er for store til at få løst i dagligdagen. Det kan være alt fra maling til reparation af legetøj, til have arbejde og grundig rengøring. Vi vil så gerne at alle deltager – kan man ikke deltage på dagen vil der altid være mulighed for at skrive sig op til en opgave som man udfører på et andet tidspunkt. 

 

Årstidsfester

Festerne er en vigtig del af vores årsrytme er årstidsfesterne – vi fejrer årets gang, med det særlige der er ved hver årstid. Her er en oversigt over dem:

Høstfest

Høstfesten er et bedsteforældrearrangement, som afholdes en fredag sidst i august eller først i september. I ugerne op til festen har børn og voksne høstet frugt og grønt fra vores egen have, vi har malet mel til bollerne som vi bager, kernet smørret som vi smører på og flettet blomsterkranse og pyntet op både ude og inde. Festen er noget helt speciel for børnene og bedsteforældrene – og stemningen summer altid med en helt særlig magi. 
Hjemmefra medbringer børnene lidt frugt, grøntsager eller blomster til høstbordet.

Sct. Mikaelsfest

Sct. Mikaelsfesten er kun for børnene og holdes en for- og eftermiddag sidst i september. Her bliver alle børn kåret til riddere med krone og sværd, og lytter til eventyret om den modige Sct. Mikael.
Sct. Mikaelsdag er d. 29. september, og var før i tiden en helligdag i Danmark.  Ærkeenglen Sct. Mikael har lagt navn til vores børnehave og vuggestue, og ved fejring af Sct. Mikael fejrer vi Mikaels kamp mod dragen – kampen imellem det gode og det onde, hvor det gode sejrer til sidst. 

Lanternefest

Lanternefesten er for hele familien, og afholdes sen eftermiddag en fredag i november, hvor vi tænder lanterner og ser dem lyse efter solen er gået ned – så er vinteren på vej.

Adventsspiral

Adventsspiral er kun for børnene, og er en højtidelighed i forbindelse med adventstiden. Den afholdes fredagen inden 1. søndag i advent. Dette er en helt særlig fest for børnene, hvor magien ved lyset varme skær mærkes helt ind kroppen på alle der er til stede.

Fastelavnsfest

Fastelavnsfesten er kun for børnene og holdes i forbindelse med fastelavn i februar eller marts. Børnene er udklædte efter årets tema, som ofte omhandler et eventyr i har beskæftiget os med i ugerne op til. Masker og maling i ansigtet undgås.

Påskefest

Påskefesten er kun for børnene og holdes om for- og eftermiddagen fredag før palmesøndag. Her går vi på æggejagt og får et æg-straordinært festmåltid. 

Pinsefest

Pinsefesten er for børnene, og afholdes for- og eftermiddag en dag i juni.
Her er børnene gerne klædt i lyse farver, og vi fejrer sommerens komme.

Sommerfest

Til sommerfesten er Børnehaven vært med kaffe og kage. Festen afholdes en fredag eftermiddag i juni, og er for børn, forældre, bedsteforældre og mindre søskende, som afslutning inden sommerferien.

Åbningstid